Med generation z i framkant så förväntar vi oss som konsumenter idag att de brands vi shoppar också tar ansvar för miljön – oavsett om det är en kräm eller en parfym till ett värde av många hundra eller tusen kronor – eller om det är ett litet läppstift. Där hållbarhet tidigare bara var en trend har det nu blivit en självklarhet hos många – även om vi fortfarande har lång väg kvar. Realiteten är nämligen att den största delen av våra skönhetsprodukter – inklusive de som enkelt kan fyllas på igen – hamnar i papperskorgen efter första användning. Då det franska modehuset Hermès lanserade sin kollektion av läppstift år 2020 så var de naturligtsvis refillable – och i etuier så vackra att det kändes otänkbart att slänga när det var slut. För andra brands är collectors items, alltså samlarobjekt, vägen till våra skönhetshjärtan – och ett bra sätt att få oss att shoppa mer refillprodukter. Samtidigt som det självklart finns den positiva ekonomiska aspekten att vara glad över. En refill kommer nämligen alltid kosta dig väsentligt mindre än en sprillans ny produkt.
Även om vi är många som först blivit bekanta med refill parfymer, hudvård och smink det senaste året så är begreppet inte alls nytt i skönhetssammanhang. Helt tillbaka i år 1992 (och helt klart före sin tid) så lanserade Mugler parfymen Angel - som en refill. Sen dess har flera följt efter och oavsett om du doftar av Chloé, Burberry, Giorgio Armani eller något helt annat så är det stor chans för att du kan få parfymen som refill.
Här hemma i skandinavien så har varumärkena också kommit långt men mer när det kommer till hållbarhetsaspekten. Här är hela leverantörskedjan i fokus och varumärken som Honey, Bodyologist och Nuori har alla satt skyhöga krav på sig själva – inte bara till de ingredienser de använder utan också till material och förpackning.
”Som ett helt naturligt skönhetsmärke har hållbarhet legat i Nuoris DNA från dag ett. Våra stora krav till ingredienser och inköp samt produktion av små varulager har gett oss möjlighet till att vara en sann utmanare i branschen” berättar Jasmi Bonnén som är grundare av Nuori och fortsätter: ”Till skillnad från många andra skönhetsmärken som ofta massproducerar för att hålla ner kostnaderna så producerar vi hos Nuori istället små mängder var 10-12 vecka. Detta säkrar att våra produkter och formler håller sig fräscha samtidigt som vi minimerar svinn då vi endast producerar den nödvändiga mängden produkter. När det kommer till förpackning så pressar vi konstant våra leverantörer till att göra det bättre så att vi kan erbjuda bättre lösningar till våra kunder. Vi har exempelvis redan introducerat bioplastflaskor som är koldioxidnegativa samt flaskor tillverkade av 100% återvunnen plast som en del av vårt sortiment.”
Det skapar trygghet att du som konsument kan vara säker på att det du köper inte bara är bra för din hud utan också tar hänsyn till miljön – vilket också gör dig till en mer lojal kund. Med andra ord en win-win för både skönhetsmärket, miljön och dig.
Är du i tvivel över vart du ska starta så har vi samlat några refill-favoriter härunder.
Det är absolut ingen grund till att slänga förpackningen till din dyra handtvål när den är slut, när du superlätt kan fylla upp flaskan igen. Vi älskar den milda och friska doften av grapefrukt.
När förpackningen är alldelles för fin till att slängas i papperskorgen – och du har behov för en snabb touch up av huden under dagens lopp.
Om du använder samma läppstift så gott som varje dag så tar det inte många månader innan det är slut. Och det är ingen grund till att köpa en ny varje gång när du kan få en refill till din vardagsfavorit.
Refill ska vara lätt och det är det med detta serum från YSL där du endast klickar ner den i den tomma förpackningen. Serumet är förresten också perfekt här till våren med massor av C-vitamin som jämnar ut och skyddar huden.
Den här fyllningsstorleken, med sin smarta Design, är enkel att hälla i och perfekt för att fylla på din Intense Repairing Conditioner. Detta hårbalsam är perfekt för torrt, ömtåligt och skadat Hår och hjälper till att återuppliva, reda ut och skydda håret från värmebehandling och kemiska skador.
En modern klassiker som naturligvis kan fås som refill. Och det gör ingenting att den underbara doften känns som våren och sommaren kommer till liv på huden.